Koncepcja wystawy „Before Midjourney”, dosłownie tłumaczonej na: „przed dostępem do darmowej (od 2024 roku) wersji najpopularniejszej aplikacji bazującej na sztucznej inteligencji, która z wprowadzonych fraz tekstowych generuje obrazy” zbudowana jest wokół zagadnienia środowiskowych, społecznych i etycznych konsekwencji wykorzystywania sztucznej inteligencji
w amatorskiej i profesjonalnej aktywności artystycznej. Ale przede wszystkim wokół takich pojęć jak oryginalność, autentyczność, talent, fizyczne doświadczanie.

Brak jasnej legislacji w kontekście prawa autorskiego do treści wytworzonych przez AI, ale też tych, z których algorytmy się uczą; rezygnowanie z nauki i doskonalenia rzemiosła oraz brak elementarnych podstaw w zakresie edukacji artystycznej – teoretycznej i praktycznej -twórców młodego pokolenia, to tematy, o których chcemy dzisiaj trochę pomyśleć, bo jutro będą coraz mocniej kształtować nasze otoczenie wizualne.

Na wystawie „Before Midjourney” pokazujemy reprezentatywne fragmenty twórczości polskich autorek i autorów, których obrazy/obiekty powstały bez użycia AI, ale ich estetyka jest jedną z najchętniej trenowanych przez sztuczną inteligencję. Punktem wyjścia do ustawienia ekspozycji był pomysł nawiązania w minimalistyczny, abstrakcyjny sposób do ścieżek PCB w procesorach. Kiedy wpiszemy w wyszukiwarkę hasło „AI graphic symbol”, pojawiają się przykłady takich graficznych schematów, w nawiązaniu do których zbudowaliśmy geometryczny układ. Niedoskonały, ale scalony. Wspólnym problemem.

Kuratorką wystawy jest dr Katarzyna Fober. Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem. W 2011 r. obroniła z wyróżnieniem dziekańskim dyplom magisterski w pracowni prof. A. J. Pastwy, na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W tym samym roku rozpoczęła pracę na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie obecnie współprowadzi Pracownię Rzeźby w Katedrze Malarstwa na Wydziale Artystycznym. Zrealizowała kilka wystaw indywidualnych, brała udział w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą (Włochy, Niemcy, Słowacja, Czechy). Uczestniczyła w sympozjach rzeźbiarskich i artystycznych w Polsce i poza granicami kraju, gdzie stworzyła realizacje w przestrzeni publicznej: „Pomnik Przyrody” (2012, Słowacja), „Kamień milowy” (2015, Czechy), „Sacrum” (2017, Niemcy). Jej rzeźby znajdują się w kolekcjach i zbiorach we Włoszech, Niemczech, Czechach i na Słowacji. Jest autorką pomnika upamiętniającego Krystynę Bochenek, który stanął w Galerii Artystycznej przy Pl. Grunwaldzkim w Katowicach. W 2023 roku obroniła z wyróżnieniem doktorat na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2024. Zajmuje się przede wszystkim działalnością w obszarze rzeźby, a od roku 2017 aktywnie działa również w przestrzeni artystyczno-projektowej, współprowadząc działalność marki KUFA.design, w ramach której uczestniczy w wydarzeniach i wystawach związanych z designem. Mieszka i tworzy w Cieszynie.

Wystawę można oglądać do 28.02.2025 r.

mat. organizatora.