Z czym kojarzą się gry? Pierwszy przychodzi nam na myśl obraz komputera, na którym jakiś młody człowiek gra w ociekającą krwią grę wideo. To stereotypowy, od lat powielany obraz, ponieważ gry mogą być także przyjemną rozrywką czy służyć rozwojowi osobistemu. Jednym z ciekawszych rodzajów gier są gry fabularne, potocznie zwane RPG-ami papierowymi.
Co to są te RPG-i?
Gry wyobraźni są pewnego rodzaju opowieścią, w której głównymi bohaterami i graczami jesteśmy my sami. W takiej grze możemy wcielić się w dowolną postać, nikt ani nic nie narzuca nam żadnych ram. Chcesz być wielkim wojownikiem z czasów średniowiecza, a może detektywem z czasów prohibicji amerykańskiej? – Możesz być kim chcesz! A gdyby wcielić się w osoby, który kiedyś żyły oraz chodziły po naszych terenach? Może w powstańców, którzy brali udział w powstaniach śląskich? Taki cel ostatnio obrał sobie Gminny Ośrodek Kultury w Kornowacu, organizując warsztaty dla nauczycieli, które były poprowadzone przez jednego ze specjalistów w dziedzinie gier fabularnych, Michała Bańkę.
Źródło: na zdjęciu Michał Bańka
Michał „Baniak” Bańka
Od 2013 roku prowadzi kanał filmowy youtube o nazwie „Baniak Baniaka”, który jest poświęcony w 100% grom fabularnym. Po kilku latach działalności zdobył tysiące fanów, dzięki regularnym publikacjom, humorowi i oferowaniu wsparcia dla Mistrzów Gry. Sam często podkreśla, że tworzy pomoc tylko dla początkujących MG, lecz oglądają go także doświadczeni gracze, ze względu na przystępną i ciekawą formę opowiadania o tym niszowym hobby. Jest autorem serii poradników, filmowych konkursów, prezentacji oraz sesji RPG prowadzonych także na żywo, podczas których publiczność współtworzy przedstawianą fabułę.
Źródło: Sesja "Tajemnice Reinwaldu" z Grupą Filmową DARWIN prowadzona na kanale Baniak Baniaka
Gry wyobraźni, a nauka historii
Warsztaty polegały na wytłumaczeniu grupie, czym są RPG-i oraz rozegraniu przygotowanej wcześniej sesji gry fabularnej osadzonej w realiach III powstania śląskiego. Podczas sesji wszyscy odbiorcy mogli sami przeżyć wybuch III powstania, wykonać jedno z zadań powstańczych oraz „wejść w skórę” naszych przodków. Na samym końcu warsztatów uczestnicy doszli do wniosku, że gry fabularne są bardzo dobrym narzędziem do obrazowania historii oraz realiów związanych z danymi czasami. Dodatkowo zauważyli również, że gry te budują wyobraźnię odbiorcy, pomagają w kontaktach międzyludzkich oraz dają możliwość odcięcia się od szarej rzeczywistości i wskoczenia w wir akcji.